Бібліотечний урок
Шатавський НВК
«ЗОШ І-ІІ ступенів, колегіум»
Бібліотечний урок на тему: «Подорож у країну словників»
Підготував бібліотекар
Мельник М.В.
Бібліотека – море книг,
Бібліотека – храм науки…
Переступайте наш поріг
Беріть скарби нетлінні в руки!
Ніж в цей вселюдський храм науки.
П. Гоць.
Тема уроку: Подорож у країну словників
Мета у коку:
- познайомити дітей із словниками, як одним із видів довідкової літератури;
- навчити користуватися словниками, з бажанням працювати з довідковою літературою
- виховувати поважне ставлення до книги, до рідного слова
Обладнання: виставка словників ( мовних та енциклопедичних)
Хід уроку
- Упродовж усього життя ми звертаємося до книги. Батьки читали вам казки, вірші, співали пісні , коли ви ще і говорити добре не вміли. З дитячих років книжка допомагала вам пізнати себе і зрозуміти світ, що вас оточує. І чим би ви в школі не захопилися - історією, географією, математикою на допомогу завжди прийде книга.
І недарма говорять, що книга - це одне із див світу. Величезний світ лине до нас зі сторінок улюблених книг. А яка ж була перша книга? Давайте згадаємо.
Історична довідка
Бібліотекар
Бібліотека. Тиша. Століття.
Історія і тисячі імен.
Тут зібрані думки, ідеї світу,
разом із мудрістю віків.
Перші книги, схожі на сучасні, з`явились приблизно у I сторіччі н. е. Називались вони кодексами (в буквальному перекладі - книга з дерева). Уявіть собі дощечку з поглибленнями. В них заливався розплавлений віск. Писали по воску гострою металевою паличкою - стилем. Декілька таких дощечок з`єднували шнурком у книги. Поступово стали робити сторінки з більш легкого матеріалу: спочатку папірусу, а потім пергаменту.
В середні віки виникли майстерні письма - їх називали скрипторії. Щоб суцільний текст легше читався його ділили на шматки червоними лініями. Робив це майстер, який називався рубрикатором. . Поля книг часто покривались орнаментами. Це була робота ілюмінатора. Заможні люди замовляли для книг дорогі оправи, прикрашені сріблом, золотом та дорогоцінним камінням. Але й ті книги, що не мали таких оправ були дуже дорогими. Найбільше книг зберігалось у монастирях, де до них відносились дуже бережно. Якщо книжки видавались другому монастирю, церкві або приватній особі, за них брали великий заклад.
Власний спосіб переписування книг завели університетські майстерні. З книги. що зберігалась в бібліотеці, робилась одна головна копія. Вона називалась "екземпляр" (від латинського слова exemplar - приклад, зразок). Екземпляр зберігався в університетській майстерні письма в вигляді окремих зошитів. Студент брав такий зошит за плату, переписував її, повертав і отримував наступну. З тих часів збереглось приблизно тисяча таких університетських книг.
Читаючи книги, газети, журнали, ми отримуємо багато нової інформації, пізнаємо багато нових незрозумілих слів. Людина безсила зберігати в пам’яті все: події минулого і теперішнього, дати, факти, імена. І коли потрібна відповідь на питання чи якась довідка на допомогу приходять словники і довідники.
Аналіз виставки книг
Ось перед вами виставка книг. Це книги – всезнайки, скупі й щирі одночасно, в них немає нічого зайвого і є багато потрібного. Одні підкажуть вам назви річок, міст, морів, гір. Інші розкажуть про хвороби та їх лікування. Треті – про рослин та їх корисні властивості. Такі книги називаються довідниками.
Будь-який словник – це збірник слів за алфавітом. Слово, яке треба пояснити, в словнику набране крупним шрифтом.
Буває, що слово відоме давно,
А знає не кожен, що значить воно.
І тут у пригоді стає визначник
Скарбів наших мовних – тлумачний словник.
Видатний вчений, лікар, письменник В.Даль зібрав двісті тисяч слів і для кожного слова знайшов тлумачення. Поруч зі словником В.Даля стоїть і словник української мови видатного українського письменника Б.Грінченко підсумував майже столітні зусилля української інтелігенції у формуванні мови свого народу. За це він заслуговує на вічну пам’ять і пошану.
Слова розміщені у словнику в алфавітному порядку. Усі слова, крім односкладових, подаються з наголосом. У тлумачному словнику розкривається значення слів. Є слова, які мають одне лексичне значення, і ці значення позначаються цифрами.
Ми запрошуємо вас узяти участь у грі-конкурс "Хто краще? Хто швидше? Хто точніше?” Вам потрібно за допомогою тлумачного словника визначити значення даних слів:
1 команда «Чомучки»
Мистецтво
Готика
Перспектива
Флейта
2 команда «Всезнайки»
Рейєр
Бароко
Мейсель
Джаз
А от якщо ви не знаєте, як писати чи вимовляти те чи інше слово, вам потрібно звернутися до орфографічного словника.
Орфографічний словник
Знайти і записати правильно слова:
1 команда «Чомучки»
Новий рік;
Нікуди;
Кіловат-година;
Камінний;
Їдальня;
Закінчення.
2 команда «Всезнайки»
Новела;
Нікуди;
Канів;
Істинний;
Їстівний;
Завидки.
Російсько-український словник складено в алфавітному порядку. Проти кожного слова російською мовою подається переклад українською мовою. А якщо слово багатозначне - дається переклад кожного значення.
Ми запрошуємо вас узяти участь ще в одному конкурсі, який називається "Спритний перекладач ”. Вам потрібно за дві хвилини перекласти якомога більше слів.
1 команда «Чомучки»
Труд-праця
Убегать-тікати
Фасоль-квасоля
Цапля-чапля
2 команда «Всезнайки»
Шахматист-шахіст
Чушь-нісенітниця
Полушубок-кожух
Красиво-гарно
Молодці! Я бачу, ви зрозуміли, як користуватися словниками. Словники – це дуже корисні й цікаві книги, книги-помічники, до яких вам потрібно звернутися у скрутну хвилину.
А тепер давайте згадаємо, що нового ви дізналися на уроці?
- Коли з’явилися перші книги?
- Як називали майстерні письма?
- Які є словники? І для чого вони потрібні людині?